سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غیرت=عفت

اهداف قیام حضرت مهدی، همان اهداف قیام عاشوراست

اهداف قیام حضرت مهدی، همان اهداف قیام عاشوراست

احیای اسلام و سنت نبوی و سیره علوی، تامین عدل و حاکم ساختن حق و نیرو بخشیدن به حق‌پرستان، آگاه ساختن مسلمانان و افشای ماهیت واقعی ستمکاران و تاسیس یک مکتب عالی تربیتی و شخصیت بخشیدن به جامعه، از اهداف قیام حضرت مهدی (عج) شمرده شده است. این اهداف،‌‌ همان اهداف قیام عاشوراست.
اهداف قیام حضرت مهدی، همان اهداف قیام عاشوراست

احیای اسلام و سنت نبوی و سیره علوی، تامین عدل و حاکم ساختن حق و نیرو بخشیدن به حق‌پرستان، آگاه ساختن مسلمانان و افشای ماهیت واقعی ستمکاران و تاسیس یک مکتب عالی تربیتی و شخصیت بخشیدن به جامعه، از اهداف قیام حضرت مهدی (عج) شمرده شده است. این اهداف،‌‌ همان اهداف قیام عاشوراست.

در کتاب‌های شیعه، در روایاتی چند به نخستین سخنان امام مهدی (عج) پس از ظهور اشاره شده است. از جمله محدث بزرگوار شیخ علی یزدی حائری (ره) روایتی را نقل می‌کند که می‌گوید: «زمانی که حضرت مهدی (عج) ظهور می‌کند، مابین رکن و مقام می‌ایستد و پنج ندا می‌دهد و در این پنج ندا، خود را به جهانیان معرفی می‌کند. حضرت ندا می‌دهد: آگاه باشید‌ ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده، بیدار باشید‌ ای اهل عالم که جد من حسین علیه‌السلام را تشنه‌کام کشتند، بیدار باشید که جد من حسین علیه‌السلام را عریان روی خاک افکندند. آگاه باشید‌ ای اهل عالم که جد من حسین را از روی کینه‌توزی پایمال کردند.»

حضرت در این سخنان، از امام حسین علیه‌السلام سخن گفته و یکی از دلایل قیام خود را گرفتن انتقام خون امام حسین علیه‌السلام می‌داند.

شب قدر و یاد امام حسین علیه السلام
شب قدر، شب امام زمان (عج) است و ملائکه و روح بر آن حضرت نازل شده، تقدیر امور را در اختیار آن حضرت می‌گذارند. پیشوایان معصوم علیهم‌السلام در تفسیر سوره قدر فرموده‌اند: در این شب فرشتگان، مقدّرات یک سال را نزد ولی مطلق زمان آورده، بر او عرضه و تسلیم می‌کنند. در چنین شبی یاد امام حسین علیه‌السلام در دل‌ها زنده می‌شود؛ چرا که یکی از اعمال مستحب شب قدر، زیارت امام حسین علیه‌السلام است.

برای زائران امام حسین علیه‌السلام در ماه مبارک رمضان، به‌ویژه در شب قدر، پاداش‌های بزرگی وعده داده شده است.

دعای ندبه و یاد امام حسین علیه السلام
یکی از دعاهای بسیار مهم و با ارزش، دعای ندبه است که عاشقان حضرت مهدی (عج) هر صبح جمعه دور هم گرد آمده و با خواندن آن، با حضرت تجدید عهد و پیمان می‌کنند. بخش عمده و چشمگیر این دعا، پناه بردن به حضرت مهدی (عج) و تاسف از غیبت، و دردمندی از فراق آن بزرگوار است. بخش‌هایی از این دعا هم به جد بزرگوار امام زمان (عج) سالار شهیدان مربوط می‌شود. ندبه‌کنندگان مهدی (عج)، منتظران منتقم آل محمدند تا انتقام خون به ناحق ریخته شده فرزند فاطمه سلام‌الله علیها را بگیرد و موجب شادی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله شود. صبح جمعه و دعای سوزان ندبه، در فراق امام زمان (عج) و یاد سیدالشهدا علیه‌السلام است و چه بسا همین یاد امام حسین علیه‌السلام، اثری ژرف در صدق و صفای دعاکننده بر جای نهد.

زیارت عاشورا و یاد مهدی (عج)
زیارت عاشورا که از سوی امام محمد باقر علیه‌السلام به شیعیان و شیفتگان تعلیم داده شده، مضامین والایی دارد. در یکی از قسمت‌های این زیارت، زیارت‌خوان، مشارکت در خونخواهی امام حسین علیه‌السلام به دست امام زمان (عج) را طلب می‌کند؛ چرا که مقصود از امام منصور، حضرت ولی عصر (عج) است. علت نامگذاری حضرت به منصور این است که ایشان در طلب خون جدشان یاری می‌شود. امام باقر علیه‌السلام در شرح آیه شریفه «و من قُتل مظلوما» فرمودند: «مهدی (عج) منصور نامیده شد،‌‌ همان طور که احمد به محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و عیسی به مسیح علیه‌السلام نامگذاری شده است».

روز عاشورا و یاد حضرت مهدی (عج)
جلوه‌ای دیگر از ارتباط دو فرزند زهرا سلام‌الله‌علیها، امام حسین علیه‌السلام و حضرت مهدی (عج)، روز عاشوراست که دل عزاداران به عشق ولی‌عصر (عج) می‌تپد و ذکر قیام اباعبدالله با یاد امام زمان (عج) همراه می‌شود. امام باقر علیه‌السلام در حدیثی نحوه زیارت افرادی را که در شهرهای دور هستند و نمی‌توانند قبر امام حسین علیه‌السلام را در روز عاشورا زیارت کنند، بیان فرموده و آن‌ها را به تعزیت یکدیگر سفارش کرده است. راوی می‌گوید: پرسیدم چگونه یکدیگر را تعزیت بگویند؟ حضرت فرمود: «بگویند: خداوند اجر ما و شما را در مصیبت حسین علیه‌السلام فراوان گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که به همراه ولی (خون) امام حسین علیه‌السلام، امام مهدی (عج) از آل محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، طلب خون آن حضرت کرده و به خونخواهی او برخیزیم».

اهداف مشترک قیام
احیای اسلام و سنت نبوی و سیره علوی، تامین عدل و حاکم ساختن حق و نیرو بخشیدن به حق‌پرستان، آگاه ساختن مسلمانان و افشای ماهیت واقعی ستمکاران و تاسیس یک مکتب عالی تربیتی و شخصیت بخشیدن به جامعه، از اهداف قیام حضرت مهدی (عج) شمرده شده است. این اهداف،‌‌ همان اهداف قیام عاشوراست. مهم‌ترین و شاخص‌ترین هدف که خلاصه تمام اهداف حضرت مهدی (عج) است، نجات انسان‌ها از بردگی فکری و برداشتن زنجیرهای اسارت از آنان است. امام باقر علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: «هنگامی که قائم قیام کند، باطل از بین می‌رود.» هدف امام حسین علیه‌السلام نیز در زیارت اربعین چنین بیان شده است: «خون خود را تقدیم کرد تا انسان‌ها را از نادانی و گمراهی رهایی بخشد».


مرجع : روزنامه رسالت 
منبع من:https://www.porseman.com

نوشته شده در سه شنبه 98/1/6ساعت 10:11 صبح توسط fateme ghodrati نظرات ( ) |



کد قالب جدید قالب های پیچک