سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غیرت=عفت

 ( تحصیلات : لیسانس ، 25 ساله )

سلام.مشکلم در مورد نماز صبح است.اکثر مواقع برای بیدار شدن برای نماز صبح مشکل دارم و با شنیدن صدای زنگ موبایل و یا ساعت برای چند لحظه از جا بلند می شم و بعد از قطع صدای زنگ بدون اینکه از خودم اراده ای داشته باشم به رختخواب می رم و به خودم وعده می دم چند دقیقه بعد بیدار می شم و نماز می خونم ولی هر بار خواب می مونم.لطفا برای این مشکل یک راه حل ارائه بدید.
با تشکر فراوان


مشاور ( - )

با عرض سلام خدمت برادر گرامی!
پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز. قضا شدن نماز، علت های مختلفی می تواند داشته باشد. دیر خوابیدن و عادت به خواب صبح، غفلت و گناه ، حضور در مجالس لهو و لعب و جلساتی که غفلت از خدا بر آن جلسات حاکم است ، از جمله مواردی است که ممکن است توفیق نماز صبح را از انسان سلب ‏کند. پس باید مشکل را در خود جستجو کنید . شناخت هر چه بیش تر فضلیت و معنویت و حقیقت نماز، به همراه راهکارهای عملی موثر برای تقویت روحیه نماز باوری موثر در انجام و مراقبت بر آن است. عاملی که روح عبادت و معنویت مناجات و راز و نیاز را از انسان می گیرد و آسیب جدّی به روح و روان انسان می زند،گناه و معصیت ، غفلت از خدا و سستی در نماز و آن را در اوّل وقتش نخواندن است. در روایت آمده است: هنگامی که وقت نماز می‌رسد، "خط نوری" از عالَم ملکوت، و از عرش الهی، به کعبه می تابد. تلألوی پرتو آن، کعبه را با سراسر هستی از مُلْک تا ملکوت و از طبیعت ناسوت تا عرش لاهوت متصل و مرتبط می سازد. اقامه کنندگان حقیقی نماز از اهل زمین تا سکان داران عرش الهی همگی در آن لحظه، در نماز و دعا و مناجاتند. هر چه از اوّل وقت می گذرد، از غلظت آن نور معنوی کاسته می شود. لحظه ای فرا می‌رسد که آن خط نوری را حتی با چشم حقیقت بین و باطن نگر در زمین نمی توان مشاهده نمود. خودت را مقید ساز به خواندن نماز در اوّل وقت، تا جذبة آن "نور و نفخات رحمانی" به تدریج لذت مناجات با ربّ الارباب و حضور قلب را در شما ایجاد کند. امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل کرد : "بنده‏ای نیست که به اوقات نماز اهمیت دهد. مگر این که من ضامن می شوم برای او " راحتی هنگام مرگ، برطرف شدن غم و اندوه، و نجات از آتش دوزخ" را .(1) بزرگ ترین عاملی که از انسان سلب توفیق می کند و انسان موفق به اقامه فرایض نمی شود, گناه است .گناه موجب می شود انسان دچار غفلت شود . انسان غافل از بسیاری توفیق ها محروم می شود. در قرآن کریم شیطان به عنوان منع کننده از نماز و ذکر خداوند معرفی شده است .(2) اعمال انسان اگر شیطانی بود, دل دچار غفلت می شود . انسان توفیق اقامه نماز شب و اقامه نماز صبح را ندارد. از این رو باید سعی گردد گوهر جان را به گناه و ستم و مال حرام آلوده نکرد تا امکان عبادت به راحتی میسور گردد . ظرف و بستر مناسب مهیا شود . توفیق اقامه نماز صبح از انسان سلب نشود. انسان سعی کند با وضو بخوابد . با شکم پر نخوابد, به محاسبه اعمال روزانه خود بپردازد, به تدریج بر توفیقات او افزوده می شود. در این مسیر نه تنها سقوط نمی کند. بلکه به سمت تعالی و کمال حرکت می کند. راهکارهای عملی به منظور بیدار شدن از خواب مطرح می شود : 1- یاری از خداوند: انجام عبادت، به ویژه نماز خواندن توفیق می خواهد. شاید بر همین اساس معصومان (ع) و بزرگان دین از خدا مى خواستند که به آنان توفیق عبادت دهد. در دعاى حضرت مهدى (عج) آمده است : "اللّهم ارزقنا توفیق الطاعهْْ ...که یکی از مصادیق بارز طاعت، عبادت است. 2- از آن جا که ممکن است کار در روز و خستگی ، باعث قضا شدن نماز صبح تان شود. لازم است حجم کاری را در روز کم تر کنید . برای اوقات شبانه روزی خود برنامه داشته باشید . 3- شب ها را نیز زودتر بخوابید تا صبح با نشاط بیش تر برخیزید . از ساعت زنگ دار یا دعاهایی که برای بیدار شدن در مفاتیح آمده ، استفاده کنید. اگر نتیجه نداد ، با خود عهد و نذر کنید که اگر یک نماز ترک شد ، در عوض آن مقداری صدقه بدهید یا یک روز را روزه بگیرید . حتما قضای نماز ترک شده را در اولین فرصت بخوانید. 4- توجه به آثار و نتایج نماز در زندگی مادی و معنوی انسان. 5- برنامه خواب تان را منظم کنید. ساعت خاصی را برای خوابیدن و بیدارشدن در شب و حتی روز در نظر بگیرید. پی نوشت‏ها: 1. بحار، ج 83، ص 9. 2.مائده (5) آیه 91.
پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز. قضا شدن نماز، علت های مختلفی می تواند داشته باشد. دیر خوابیدن و عادت به خواب صبح، غفلت و گناه ، حضور در مجالس لهو و لعب و جلساتی که غفلت از خدا بر آن جلسات حاکم است ، از جمله مواردی است که ممکن است توفیق نماز صبح را از انسان سلب ‏کند. پس باید مشکل را در خود جستجو کنید . شناخت هر چه بیش تر فضلیت و معنویت و حقیقت نماز، به همراه راهکارهای عملی موثر برای تقویت روحیه نماز باوری موثر در انجام و مراقبت بر آن است. عاملی که روح عبادت و معنویت مناجات و راز و نیاز را از انسان می گیرد و آسیب جدّی به روح و روان انسان می زند،گناه و معصیت ، غفلت از خدا و سستی در نماز و آن را در اوّل وقتش نخواندن است. در روایت آمده است: هنگامی که وقت نماز می‌رسد، "خط نوری" از عالَم ملکوت، و از عرش الهی، به کعبه می تابد. تلألوی پرتو آن، کعبه را با سراسر هستی از مُلْک تا ملکوت و از طبیعت ناسوت تا عرش لاهوت متصل و مرتبط می سازد. اقامه کنندگان حقیقی نماز از اهل زمین تا سکان داران عرش الهی همگی در آن لحظه، در نماز و دعا و مناجاتند. هر چه از اوّل وقت می گذرد، از غلظت آن نور معنوی کاسته می شود. لحظه ای فرا می‌رسد که آن خط نوری را حتی با چشم حقیقت بین و باطن نگر در زمین نمی توان مشاهده نمود. خودت را مقید ساز به خواندن نماز در اوّل وقت، تا جذبة آن "نور و نفخات رحمانی" به تدریج لذت مناجات با ربّ الارباب و حضور قلب را در شما ایجاد کند. امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل کرد : "بنده‏ای نیست که به اوقات نماز اهمیت دهد. مگر این که من ضامن می شوم برای او " راحتی هنگام مرگ، برطرف شدن غم و اندوه، و نجات از آتش دوزخ" را .(1) بزرگ ترین عاملی که از انسان سلب توفیق می کند و انسان موفق به اقامه فرایض نمی شود, گناه است .گناه موجب می شود انسان دچار غفلت شود . انسان غافل از بسیاری توفیق ها محروم می شود. در قرآن کریم شیطان به عنوان منع کننده از نماز و ذکر خداوند معرفی شده است .(2) اعمال انسان اگر شیطانی بود, دل دچار غفلت می شود . انسان توفیق اقامه نماز شب و اقامه نماز صبح را ندارد. از این رو باید سعی گردد گوهر جان را به گناه و ستم و مال حرام آلوده نکرد تا امکان عبادت به راحتی میسور گردد . ظرف و بستر مناسب مهیا شود . توفیق اقامه نماز صبح از انسان سلب نشود. انسان سعی کند با وضو بخوابد . با شکم پر نخوابد, به محاسبه اعمال روزانه خود بپردازد, به تدریج بر توفیقات او افزوده می شود. در این مسیر نه تنها سقوط نمی کند. بلکه به سمت تعالی و کمال حرکت می کند. راهکارهای عملی به منظور بیدار شدن از خواب مطرح می شود : 1- یاری از خداوند: انجام عبادت، به ویژه نماز خواندن توفیق می خواهد. شاید بر همین اساس معصومان (ع) و بزرگان دین از خدا مى خواستند که به آنان توفیق عبادت دهد. در دعاى حضرت مهدى (عج) آمده است : "اللّهم ارزقنا توفیق الطاعهْْ ...که یکی از مصادیق بارز طاعت، عبادت است. 2- از آن جا که ممکن است کار در روز و خستگی ، باعث قضا شدن نماز صبح تان شود. لازم است حجم کاری را در روز کم تر کنید . برای اوقات شبانه روزی خود برنامه داشته باشید . 3- شب ها را نیز زودتر بخوابید تا صبح با نشاط بیش تر برخیزید . از ساعت زنگ دار یا دعاهایی که برای بیدار شدن در مفاتیح آمده ، استفاده کنید. اگر نتیجه نداد ، با خود عهد و نذر کنید که اگر یک نماز ترک شد ، در عوض آن مقداری صدقه بدهید یا یک روز را روزه بگیرید . حتما قضای نماز ترک شده را در اولین فرصت بخوانید. 4- توجه به آثار و نتایج نماز در زندگی مادی و معنوی انسان. 5- برنامه خواب تان را منظم کنید. ساعت خاصی را برای خوابیدن و بیدارشدن در شب و حتی روز در نظر بگیرید. پی نوشت‏ها: 1. بحار، ج 83، ص 9. 2.مائده (5) آیه 91.
برای اینکه بتوانید این حالات خوش را حفظ نمائید چند توصیه خدمت شما ارائه می نمائیم .
1- ارتباط خود را با مجالس معنوی همچون مجالس وعظ و ادعیه حفظ نموده و حداقل هفته ای یک بار در مجالس سخنرانی علماء وارسته دینی شرکت نمائید .
2- مراقب باشید که گرفتار گناه نگردید و در صورت دچار شدن به گناهی سریع توبه کنید . (1)
پیامبر خدا ( صل الله علیه و آله ) فرموده‏اند: إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَذْنَبَ کَانَتْ نُکْتَةٌ سَوْدَاءُ فِی قَلْبِهِ فَإِنْ تَابَ وَ نَزَعَ وَ اسْتَغْفَرَ صُقِلَ قَلْبُهُ مِنْهُ وَ إِنْ زَادَ زَادَتْ فَذَلِکَ الرَّیْنُ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ کَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُون» ؛ « مؤمن هر گاه مرتکب گناهى مى‏شود، نقطه سیاهى در دلش پدید مى‏آید. اگر توبه و استغفار کند و از گناه دست بدارد، آن نقطه از میان مى‏رود و قلبش صیقل مى‏خورد و اگر بر گناه بیفزاید، آن نقطه هم افزوده مى‏شود و این همان زنگى است که خداوند در کتاب خود آن را یاد کرده و فرموده است «نه چنین است که آنچه کسب کرده‏اند بر دلهایشان زنگار بسته است.» (روضة الواعظین و بصیرة المتعظین ج‏2ص 414 )
3- برای حفظ نورانیت خود از قرائت قرآن غافل نگردید
4- برای کنترل اعمال و رفتار روز خود از سیستم مشارصه ، مراقبه ، محاسبه و معاقبه استفاده نمائید .
- مشارطه : یعنی ابتدا با خود شرط نمائید اعمالی که موجب از بین رفتن حالات معنوی شما می شود را انجام ندهید
- مراقبه : در طی روز مراقب باشید که به عهدی که با خود بسته اید پایبند باشید .
- محاسبه : در پایان روز اعمال و رفتار خود را محاسبه و ارزیابی نمائید تا معلوم شود به چه مقدار توانسته اید به عهد خود پایبند باشید
- معاقبه : در صورت عدم پایبندی به آنچه که با خود شرط نموده اید ؛ خود را معاقبه نمائید که این معاقبه می تواند به صورت سرزنش هوای نفستان باشد و به همراه آن می تواند در ازاء هر خطایی که انجام داده اید مثلا یک جزء قرآن بخوانید و یا فردای همان روز روزه بگیرید . ( که این دسته از اقدامات باید متناسب با شرایط روحی و حالات معنوی صورت پذیرد) .

سهل انگاری در نماز
عدم توجه به نماز و سهل انگاری در آن معلول عوامل فراوانی است. ممکن است این امر به دلیل عدم تربیت صحیح و دینی والدین در خانواده باشد, چرا که باید کودکان از همان ابتدای کودکی, حدود شش یا هفت سالگی به نماز خواندن عادت کنند, در غیر این صورت اگر شخص بزرگ شود و به سن تکلیف برسد و بخواهد به نماز خواندن عادت کند, تاحدود زیادی دشوار خواهد بود. یا امکان دارد که شخص نماز خوان هست, ولی در اثر شبهه ای که از ناحیه شیاطین به ذهن او وارد شده, اعتقاد اش خدشه دار و نسبت به عبادت خداوند بی تفاوت شده است و یا در اثر عدم رعایت حضور قلب از آن لذت نمی برد و به همین خاطر آن را عبث و بی فایده می داند و یا .....
اما ما معتقدیم که اغلب جوانان ما دین باورند و مشکل آنان بیشتر از ناحیه غفلت از خدا و نقش خداوند در زندگی انسان و تنبلی و ندانستن اهمیت موضوع است. مردم ما مشکل ایمانی ندارند, ولی متاسفانه در جامعه و فرهنگ ما عوامل غفلت فراوان است, مانند برنامه هایی که تا نیمه شب ادامه دارد و باعث می شود شخص نماز صبح مثلا خواب بماند و یا توجه روزافزون به لذت طلبی های افراطی و گرایش به دنیا است که زمینه اصلی غفلت انسان از حرکت به سوی کمال و خدای متعال را فراهم کرده است. در این راستا باید توجه کرد که حب افسار گسیخته به دنیا و علاقه ی قلبی به تمایلات نفسانی , قوی ترین عاملی است که انسان را دچار غفلت نموده و نیز ریشه ی بسیاری از خطاها و گناهان می شود. مومن واقعی کسی است که فکر و ذکرش خدا است و خدا محور تمام زندگی او است. اگر کسی فکر و ذکرش دنیا شد, از نظر معنوی ضعیف خواهد شد و نمی تواند به سمت قرب الهی حرکت کند.
انگیزه اصلی اهمیت دادن به نماز احساس نیاز و وابستگی و عشق به خداوند است که باعث می شود انسان دائما به یاد خدا باشد و در انجام عبادت و بندگی تلاش عاشقانه انجام دهد. عامل کم شدن این انگیزه نیز غفلت از این احساس و ناآگاهی از نیاز به خدا و نقش با اهمیت خداوند در زندگی است. کسی که محب دنیا است، حتی در نماز هم, توجه اش به سمت دنیا و منافع آن خواهد بود, در نتیجه لذتی از نماز و ارتباط با خداوند نمی برد و کم کم کاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترک کند و به خسران ابدی گرفتار شود. برای کسانیکه دچار غفلت شده اند توصیه می شود پیامدهای منفی ترک نماز و یا سبک شمردن آنرا یادآوری نمایند. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود :
1- بی نماز حتما جهنمی خواهد بود!!
در قرآن کریم هست که در قیامت و هنگام عبور یکی از سؤال هایی که بهشتیان از جهنمیان می پرسند در خصوص علت جهنمی شدن آنها می باشد که آنها جواب می دهند ما به خاطر این جهنمی شدیم که نماز نمی خواندیم.
خداوند متعال این مکالمه را چنین بیان داشته : آنها(مومنان)در باغهاى بهشتند، و سؤال مى‏کنند... از مجرمان: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟!» مى‏گویند: «ما از نمازگزاران نبودیم، فی جنات یتسائلون, عن المجرمین, ما سلککم فی سقر, قالوا لم نک من المصلین ( سوره المدثر آیه 40 تا 43)
2- بی نماز در دنیا زندگی پرمشقتی دارد و در قیامت کور محشور می شود .
خدای متعال تصریح نموده هرکس از یاد الهی رویگردان شود زندگی سختی داشته و در قیامت کور محشور می شود آنجا که می فرماید : « و هر کس از یاد من روى گردان شود، زندگى(سخت و) تنگى خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور مى‏کنیم!» و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا و نحشره یوم القیامع اعمی ( طه : 124)
3- بی نماز کافر است!!
در روایت نبوی است که فرمود: فاصله ی بین بنده و کفر جز ترک نماز نیست. لیس بین العبد و بین الکفر الا ترک الصلاه, ( جامع الأخبار، ص: 74) (پیام پیامبر، ترجمه‏فارسى، ص: 665) البته منظور کفر عملی است نه اعتقادی.
4- بی نماز از یاری خداوند محروم است:
قدرت نماز گذاران از نماز و خداوند است. کسیکه نماز می خواند در هر نمازی با گفتن «ایاک نعبد و ایاک نستعین » (پروردگارا فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم ) از خداوند طلب یاری می جوید اما بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید و ضعیف می ماند .
5- کاهل نماز از شفاعت اهل بیت (ع) در قیامت محروم می شود:
به‎ ‎روایت‎ ‎شیخ‎ ‎صدوق ابوبصیر‎ ‎می‎ ‎گوید‎:‎پس‎ ‎از‎ ‎شهادت‎ ‎امام‎ ‎صادق‎ ‎علیه‎ ‎السلام‎ ‎نزد‎ ‎اُمِّ‎ ‎حمیده (کنیز‎ ‎امام‎ ‎صادق‎ ‎علیه‎ ‎السلام) ‏برای‎ ‎عرض‎ ‎تسلیت‎ ‎رفتیم،‎ ‎گریه‎ ‎کرد‎ ‎و‎ ‎ما‎ ‎نیز‎ ‎از‎ ‎گریه‎ ‎ی‎ ‎او‎ ‎گریه‎ ‎کردیم،‎ ‎سپس‎ ‎گفت‎ :‎ای‎ ‎ابا‎ ‎محمد (لقب‎ ‎دیگر‎ ‎ابو‎ ‎بصیر) ‏اگر‎ ‎امام‎ ‎صادق‎ ‎علیه‎ ‎السلام‎ ‎را‎ ‎هنگام‎ ‎مرگ‎ ‎می‎ ‎دیدی،‎ ‎چیز‎ ‎عجیبی‎ ‎مشاهده‎ ‎می‎ ‎نمودی‎ ‎؛چشم های‎ ‎خود‎ ‎را‎ ‎گشود‎ ‎و‎ ‎فرمود‎: ‎بستگانم‎ ‎را‎ ‎حاضر‎ ‎کنید، ما‎ ‎همه‎ ‎ی‎ ‎آنها‎ ‎را‎ ‎حاضر‎ ‎کردیم،‎ ‎به‎ ‎آنها‎ ‎نگاه‎ ‎کرد‎ ‎و‎ ‎فرمود‎:‎‏ ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاه: ‏همانا‎ ‎شفاعت‎ ‎ما‎ ‎به‎ ‎کسی‎ ‎که‎ ‎نماز‎ ‎را‎ ‎سبک‎ ‎بشمرد‎ ‎،نرسد ( طرائف الحکم یا اندرزهاى ممتاز، متن‏ج‏2، ص: 451)
6- اعمال دیگر بی نماز باطل است :
رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : کسیکه بدون دلیل نمازش را رها کند تا اینکه قضا شود بدرستیکه اعمالش را باطل کرده است. من ترک صلاته حتی تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله. ( جامع الأخبار، ص: 73)
7- تارک الصلاه با قارون و فرعون و منافقین روانه جهنم می شود :
رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : نمازتان را ضایع نکنید ؛ بدرستیکه هر کس که نمازش را ضایع کند خداوند او را با قارون و فرعون و هامان ( که لعنت و ننگ الهی بر آنها باد ) محشور نماید و واجب است بر خداوند که داخل کند او را با منافقین پس وای بر کسیکه بر نمازش محاظت ننماید . لا تضیعوا صلاتکم فان من ضیع صلاته حشره الله مع قارون و فرعون و هامان و لعنهم الله و اخزانهم و کان حقا علی الله ان یدخله النار مع المنافقین فالویل لمن لم یحافظ علی صلاته. ( جامع الأخبار، ص: 74)
8- شیطان بر تارک الصلاه مسلط شده و او را دچار گرفتاری های بزرگ می کند .
رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : همواره شیطان از بنی آدم گریزان است مادامی که بر نماز های پنج گانه محافظت می نماید اما هنگامیکه آنها را ضایع نمایع بر او جرأت پیدا کرده و او را دچار گرفتاریهاى بزرگ مى‏کند. لایزال الشیطان یرغب من بی آدم ما حافظ علی الصلوات الخمس, فاذا ضیعهن یجتری علیه و اوقعه فی العظائم. ( جامع الأخبار، ص: 74)
9- تارک نماز بر دین یهود یا نصارا یا مجوس خواهد مرد .
رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : هر که نماز را ترک کند و امیدى به پاداش آن نداشته باشد و از کیفر آن نترسد، باکى ندارم که یهودى یا نصرانى یا مجوسى بمیرد. من ترک الصلاه لا یرجوا ثوابها و لا یخاف عقابها فلا ابالی ان یموت یهودیا او نصرانیا او مجوسیا. ( جامع الأخبار، ص: 74)
10-کسی که نماز نمی خواند آرامش ندارد:
کسی که نماز نمی خواند همواره مضطرب و نگران است, زیرا دل انسان تنها با نماز و یاد خدا آرام می شود: و اقم الصلاه لذکری ( طه : 14) « و نماز را براى یاد من بپادار!» و در آیات دیگری از قرآن برای این ذکر و یاد خدا ویژگی هایی مطرح نموده است از جمله اینکه یا ذکر و یاد الهی است که دلها آرام می گیرد الا بذکر الله تطمئن القلوب ( الرعد : 28)«آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش مى‏یابد!»
11- کاهل نماز گرفتار پانزده مصیبت در دنیا ، مرگ ، قبر و قیامت می شود:
در روایت آمده که سرور زنان، فاطمه، دختر سرور پیامبران- که درودهاى خداوند بر او و پدر و شوى و پسران اوصیاء او باد- از پدر بزرگوارش حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله پرسید: اى پدر جان! سزاى مردان و زنانى که نماز را سبک بشمارند، چیست؟ فرمود: اى فاطمه، هر کس چه مرد باشد و چه زن، نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده مصیبت گرفتار مى‏نماید: شش چیز در سراى دنیا، و سه چیز هنگام مرگ، و سه چیز در قبرش، و سه چیز در قیامت هنگام بیرون آمدن از قبر.
مصیبتهایى که در دار دنیا بدان مبتلا مى‏گردد عبارتند از:
1- خداوند، خیر و برکت را از عمر او برمى‏دارد.
2- خداوند، خیر و برکت را از روزى‏اش برمى‏دارد.
3- خداوند- عزّ و جلّ- نشانه صالحان را از چهره او محو مى‏فرماید.
4- در برابر اعمالى که انجام داده پاداش داده نمى‏شود.
5- دعاى او به سوى آسمان بالا نمى‏رود و مستجاب نمى‏گردد.
6- هیچ بهره‏اى در دعاى بندگان شایسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
و مصائبى که هنگام مرگ به او مى‏رسد بدین ترتیب است:
1- با حالت خوارى و زبونى جان مى‏دهد.
2- گرسنه مى‏میرد.
3- تشنه جان مى‏سپارد، به گونه‏اى که اگر آب تمام رودخانه‏هاى دنیا را به او بدهند، سیراب نگشته و تشنگى‏اش برطرف نخواهد شد.
و مصیبتهایى که در قبرش بدان گرفتار مى‏گردد بدین قرار مى‏باشد:
1- خداوند فرشته‏اى را بر او مى‏گمارد تا او را در قبر نگران و پریشان نموده و از جایش برکند.
2- خداوند گور را بر او تنگ مى‏گرداند.
3- قبرش تاریک مى‏شود.
و مصائبى که در روز قیامت، هنگام بیرون آمدن از قبر، بدان مبتلا مى‏شود، عبارت است از:
1- خداوند فرشته‏اى را بر او مى‏گمارد تا در حالى که مردم به او مى‏نگرند، او را به رو بر زمین بکشد.
2- سخت از او حساب مى‏کشند.
3- خداوند هرگز نظر رحمت به او ننموده و از بدیها پاکیزه‏اش نمى‏گرداند، و براى او عذاب دردناکى خواهد بود. (فلاح السائل و نجاح المسائل ص 22 - ادب حضور ص 62 )
امیدواریم بتوانید به بالاترین درجات معنوی نائل گردید و ما را نیز از دعای خیر خود محروم نفرمائید .
--------
پی نوشت :
1- برای آشنایی با گناهان به کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب مراجعه نمائید .
به این آیات نیز توجه فرمایید:
برای اینکه بتوانید بیدار شوید، آیات و احادیثی وجود دارد که بایستیکه آنها را در رختخواب خود بخوانید که عبارتند از:
الف) روایات متعددی در فضیلت تلاوت آخرین آیه سوره کهف به هنگام رفتن به بستر خواب آمده است که نوری از رختخواب تلاوت کننده تا مسجد الحرام و کعبه و بیت المعمور تا صبح پرتو افشانی می‌کند و ملائکه برای او استغفار می‌کنند؛ در حدیث است که «هر کسی بخواهد برای نماز شب برخیزد و بترسد از این که خواب بر او غالب شود آیه آخر سوره مبارکه کف را سه مرتبه بخواند:
«قُل اِنَّما اَنَا بَشَرٌ مِثلُکُم یُوحی اِلَیَّ اَنَّما اِلهُکُم اِلهٌ واحِدٌ فَمَن کانَ یَرجُو لِقاءَ رَبِّهِ فَلیَعمَل عَمَلاً صالِحاً وَلا یُشرِک بِعِبادَةِ رَبِّهِ اَحَداً».
ب) جهت بیدار شدن براى نماز شب از حضرت صادق (ع) منقول است که حضرت رسول (صلى الله علیه و
آله) فرمود این آیه را در رختخواب خود بخوانید: «اَللّهُمَّ لاتُؤْمِنّى مَکْرَکَ» (خدایا مرا ایمن از مکر خود مفرما).
ج) حضرت امام صادق (ع) فرمود: هرگاه خواستی در وقت معینی از شب برخیزی این آیه را بخوان:
«وَ اَللّهُمَ لاتُؤمِنی مَکرَکَ وَ لا تُنسِنی ذِکرَکَ وَلاتَجعَلنی مَعَ الغافِلینَ اَقُوُ ساعَةَ کَذا و کَذا».
(هرگاه و ذکرت را فراموشم منما و قرارم مده از بى‌خبران، بپا خیزم در فلان، فلان ساعت).
و به جای کذا و کذا ساعت بیدار شدن را بگوید. ملکی را خدا موکل گرداند که او را بیدار نماید.
چنین گفت حقّ تعالى موکّل فرماید به او ملکى که او را بیدار کند در آن ساعت
د) عارف بزرگوار مرحوم سید جزایری (ره) فرمودند: هر کس که جهت انجام کاری پسندیده بخواهد که خوابیدن او در شب کمتر شود، هنگامی که به بستر میرود از ابتدای آیه 54 تا انتهای آیه 56 سوره اعراف را (با نیت پاک و توجه به حضرت دوست و توجه به معنی 3 آیه) بخواند و از خداوند متعال بخواهد خواب او کمتر شود مطلوب او حاصل شود و حتی بر قیام عبادت شب نیز قادر گردد.
دوستان چون این عمل آسان است امیدوارم چندین شب مداومت کنید تا اثر عجیب آنرا مشاهده کنید. مثل اعمال مجربی که تا به حال گفتیم این عمل نیز تجربه شده است.
و نیز امام صادق (ع) فرمود: هرگاه یکى از شما برخواست در شب از خواب بگوید:
«سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ النَّبِییّنَ وَ اِلهِ الْمُرْسَلینَ وَ رَبِّ الْمُسْتَضْعَفینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ».
(منزه است خدا پروردگار پیمبران و معبود رسولان و پروردگار ناتوان شمردگان ستایش خدایى را).
«الَّذى یُحْیىِ الْمَوْتى وَ هُوَ عَلى کُلِّشَىْءٍ قَدیرٌ».
(پس بدرستى که چون این را گفت که زنده کند مردگان را و او بر هر چیز توانا است).
بعد از بیداری از خواب:

بعد از اینکه از خواب بیدار شدید، سُستی و خواب آلودگی و کِسلی شدیدی را در تمام وجود بدن خود احساس می‌کنید. بهتر است که برای رفع خواب آلودگی و کسلی کارهای زیر را انجام دهید:
1) بهتر است که یک دوش آب بگیرید (آب سرد خیلی بهتر است و باعث سرحال آمدن شما می‌شود). و بعد از آن یک غسل هم انجام دهید.
2) و یا اینکه مختصری چای و یا یک خوراکی‌ای که دارید بخورید مثلاً مقداری انگور یا یک میوه دیگری.
3) در فضای باز خانه بروید و چند تنفس عمیق بگشید و هوا را در ریاهایتان جمع کنید و بعد از 15 ثانیه که نگاه داشتید، هوای بازدهم را از دهانتان خارج کنید. این کار باعث سرحال آمدن شما و رفع خواب آلودگی و کِسلی در آن وقت از شب است.
4) پس از بیدار شدن از خواب حتماً مسواک بزنید.
امام صادق (ع) فرمود: وقتی برای نماز شب بلند شدی مسواک بزنید و سپس وضو بگیرید و خود را به عطریات معطر کنید که پیامبر (ص) فرمود: دو رکعت نمازی که شخص متعطر می‌خواند افضل است از هفتاد رکعت نماز که غیر متعطر بجای می‌آورد.
موفق و مؤید و پیروز باشید.

منبع من:http://rasekhoon.net/conference/show%%


نوشته شده در دوشنبه 96/5/16ساعت 10:3 صبح توسط fateme ghodrati نظرات ( ) |



کد قالب جدید قالب های پیچک