سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غیرت=عفت

 

میزگرد بررسی «سند آموزش 2030»/3

یاراحمدی: تعریف یونسکو از آموزش کیفی کاملاً غربی است

خبرگزاری فارس: یاراحمدی: تعریف یونسکو از آموزش کیفی کاملاً غربی است

کارشناس ارشد تاریخ جهان از دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نفوذ غیرمستقیم «سند آموزش 2030» در کشور، گفت: در هدف ششم آموزش همگانی از جانب یونسکو، آموزش‌های مدنی در مدارس باید بر اساس تعاریف حقوق بشر باشد که این کاملاً غربی است.


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، میزگرد بررسی «سند آموزش 2030» با حضور آذر یاراحمدی کارشناس ارشد تاریخ جهان از دانشگاه شهید بهشتی و دانش‌‌آموخته جامعةالزهرا(س) در علوم حوزوی و دیپلم زبان از اوکراین، زهرا سجادی دکترای مدیریت، دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی، معاون مرکز امور زنان و خانواده در دولت نهم و دهم و حکیمه سقای بی‌ریا دکترای مطالعات آمریکا از دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و فعال در زمینه مسائل زنان و به میزبانی خبرگزاری فارس برگزار شد.

یاراحمدی در ارتباط با «سند آموزش 2030»‌، گفت: در این سند، یک نکته‌ خیلی مغفول مانده است؛ نکته مغفول این سند که منتقدان و دلسوزان انقلاب نیز به آن اصلاً توجه نکردند اصطلاح کیفیت و کیفی بودن آن است. در حقیقت اصطلاحی که مدنظر بنده است، کیفیت آموزش کیفی است. 

وی ادامه داد: در «سند آموزش 2030»‌ که 6 هدف دارد، هدف ششم به بحث کیفی اشاره می‌کند؛ برداشت اول از آن، این است که آموزش باید کیفیت داشته باشد، معلم باکیفیت به دانش‌آموزان آموزش دهد و دانش‌آموز، مطالب را درست دریافت کند؛ در حالی که در واقعیت اینطور نیست، در باطن بحث آموزش کیفی، خیلی مسائل نهفته شده است. 

دانش‌آموخته جامعة‌الزهرا(س) با اشاره به اینکه شعار «سند آموزش 2030»، آموزش با کیفیت است، گفت: منظور از آموزش با کیفیت، تضمین آموزش فراگیر، با کیفیت و منصفانه و پیش‌برد فرصت‌های آموزشی مادام‌العمر است اما آنچه که در سایت یونسکو به عنوان تعریف آموزش کیفی ارائه شده، عین همان چیز است که در «سند آموزش 2030»‌ آورده شده است.

یاراحمدی اضافه کرد: اگر به کمیسیون ملی یونسکو مراجعه کنیم، یک قسمت را به اسم گروه‌های تخصصی مشاهده می‌کنیم؛ وقتی وارد این قسمت می‌شویم تعریف آموزش کیفی را مشاهده می‌کنیم یعنی اصلاً نیازی نیست که چیزی از خودمان بگوییم آنها به طور کامل در ارتباط با این مسئله توضیحات کامل ارائه داده‌اند. 

وی با طرح این پرسش که «مقصود آنها از آموزش کیفی چه چیزی است؟»، پاسخ داد: کمیسیون ملی یونسکو آموزش کیفی را مربوط به همه سطوح نظام آموزشی و تدوین رویکردهای ابتکاری مبتنی بر استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در کشور می‌داند. در قسمت اول که می‌گوید «استفاده آموزش از فناوری‌های اطلاعاتی» مشکلی نداریم و بحث ما بر روی قسمت دوم آن است. 

دانش‌آموخته جامعه‌الزهرا(س) ادامه داد: در قسمت دوم این تعریف آمده است «آموزش کیفی شامل آموزش‌های مدنی به ویژه آشنایی با مفاهیم حقوق بشر، دموکراسی، فرصت‌های برابر آموزشی دختران و پسران و به اصطلاح برابر جنسیتی، ارزش‌های مشترک جهانی، بهبود منابع مادی و انسانی به منظور ارتقای کیفیت زندگی است»؛ این تعریف کاملاً غربی و لیبرال است.

یاراحمدی عنوان کرد: در هدف شش آموزش همگانی از جانب یونسکو، آموزش‌های مدنی در مدارس باید بر اساس تعاریف حقوق بشر باشد که این کاملاً غربی است و با آنچه که ما در انقلاب اسلامی داریم، منافات دارد.

وی با طرح این پرسش که «حقوق بشر چیست؟»، اظهار کرد: اعلامیه جهانی حقوق بشر، چکیده فرهنگ و تمدن جدید غرب است؛ بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1947 تمام اعضای سازمان ملل ملزم به اجرای مفاد آن در کشورهای خودشان شدند و موظف شدند برخلاف این قوانین را تدوین نکنند.

یاراحمدی گفت: در استراتژی هشتم راهبردهای دوازده‌گانه آموزش برای همه، تأکید بر ترویج درک متقابل صلح و مدارا و کمک به جلوگیری از خشونت و درگیری‌های بی‌ثباتی و بلایای طبیعی است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا خطر ترویج حقوق بشر غربی در ایران توسط این سند در کشور ما محتمل‌تر می‌شود؟»، گفت: مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی صلح در سال 92، بیانیه‌ای را اعلام کرد که بنده با اعلام کد خبر آن عین آنچه که گفته شد را بازگو می‌کنم.

وی اضافه کرد: 106622 کد خبری است که به نقل از مدیر یونسکو منتشر شد؛ مدیر یونسکو در پیام صلح خود گفت «از آنجایی که جنگ‌ها ابتدا در ذهن‌ها شکل می‌گیرند، صلح‌ها نیز باید این چنین باشند و ابتدا در ذهن‌ها شکل بگیرند. آموزش اساس هرگونه صلح پایدار است نیروی محرکه تحقق آزادی و بردباری است. یونسکو به هدفی فراتر از مهارت‌های پایه خواندن و نوشتن می‌اندیشد و خواهان آموزش کیفی برای همگان است. آموزش باید دربرگیرنده حقوق بشر و آموزش مهارت با هم زیستن و احترام به یکدیگر باشد». 

مدیر یونسکو در پیام صلح خود ابراز کرده است «این دیدگاه کلید مبدل شدن به شهروندانی بردبار و دگرپذیر در جهان است». 

یاراحمدی افزود: نیازی نیست ما ادعا کنیم «سند آموزش 2030»‌ بنیاد و نهاد یک جامعه را تغییر می‌دهد، مدیر یونسکو به این مسئله اذعان دارد و کاملاً شفاف این را بیان می‌کند؛ ما برای اینکه به دانش‌آموزان دگرپذیر برسیم باید هر آنچه که آنها تدوین می‌‌کنند را بپذیریم و انجام دهیم. در این صورت دانش‌آموزی پرورش می‌یابد که فرهنگ انقلاب و مقاومت برای‌ مطرح نیست.

وی اضافه کرد: مسئولان دلسوز باید به بحث کیفیت حساس باشند؛ منظور از کیفیت چیست؟ تا حالا برای آموزش کیفی تعریفی نکرده‌ایم اما در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، آموزش کیفی داریم منتهی بدون اینکه تعریفی از آن در دست باشد و شاید آنجا منظور از آموزش کیفی همین قسمت اول باشد یعنی بحث فناوری‌های اطلاعاتی و علمی که باید در اختیار همگان قرار بگیرد اما مطمئناً بخش دوم آموزش کیفی مدنظر سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری نیست ولی وقتی از آن تعریفی نداریم می‌شود در چنین جاهایی از آن سوء استفاده کرد در حالی که ما باید از آن تعریف داشته باشیم.

یاراحمدی با بیان اینکه این تهاجم، تهاجم نرم است، تأکید کرد: مسئولان باید نسبت به بحث آموزش کیفی و کیفیت هر کجا که اسمی از آن می‌شنوند، حساس باشند و برای آن تعریف بیاورند؛ به عبارت دیگر متفکرین ما باید این‌ موارد را تعریف کنند.

وی اضافه کرد: محمدعلی نجفی وزیر اسبق آموزش و پرورش در 7 خرداد 85 به روزنامه شرق گفت «در آموزش کمی پیشرفت زیادی داشتیم ولی در بحث آموزش کیفی پیشرفتی نداشتیم»؛‌ آموزش کیفی را اگر طبق تعریف یونسکو تعریف کنیم در واقع هیچ پیشرفتی نداشتیم.

یاراحمدی همچنین اضافه کرد:‌ فانی در سی و هشتمین اجلاس جهانی یونسکو در سال 94 به عدم خشونت و افراط‌ گرایی به طور مستقیم اشاره می‌کند و می‌گوید جنگ‌ها از اذهان شروع می‌شود و تدافعات صلح‌ها هم باید همینگونه باشد. 

وی با بیان اینکه فانی عین جملات مدیر یونسکو را تکرار می‌کند، گفت: از نظر وی آموزش بهترین راه مبارزه با افراط گرایی همراه با خشونت است. 

یاراحمدی اضافه کرد: هدف چهار از «سند آموزش 2030»‌ در ارتباط با توسعه پایدار است و آموزش برای توسعه پایدار،‌ آموزش و ترویج شیوه زندگی پایدار، ترویج برابری جنسیتی، ترویج عدم خشونت، شهروندی جهانی و احترام به تنوع فرهنگی را یادآور می‌شود. این در حالی است که اگر قرار باشد هر کدام را به طور جداگانه توضیح دهیم می‌توان از آنها ده‌ها معنی شرح داد، برای نمونه احترام به تنوع فرهنگی مانند احترام به  عقاید همجنس‌گرایی است و اینها مسائلی است که یونسکو به طور کاملاً زیرکانه در این سند جای داده است. 

کارشناس ارشد تاریخ جهان از دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه جدا از تمام حرف‌های گفته شده این مسئله برایم جای تعجب دارد، ادامه داد: 18 باب مدرسه در سال 82 در تهران زیر نظر یونسکو برای ترویج مفاهیم یونسکو و حقوق بشری احداث شده است. 

یاراحمدی با بیان اینکه مسئله بعدی عجیب این است که اینها با ایجاد کرسی در یونسکو برای تربیت معلمان باکیفیت از دیدگاه خودشان و بعد آموزش دادن آنها به دانش‌آموزان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: قطعاً‌ یونسکو به طور واضح چیزی را در عمل نمی‌گنجاند که با شرع ما منافات داشته باشد بسیار ریز و دقیق کار می‌کند چرا که بالاخره ساز و کارها و شورای نگهبان نیز وجود دارد که اگر منافاتی بود به بررسی آنها بپردازد و با آنها مقابله کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌شود به عنوان پروژه نفوذ به «سند آموزش 2030»‌ نگاه کرد؟»، گفت: اگر تفکری مانند لیبرالیسم را با تفکری مانند انقلاب مقایسه کنیم، بله، می‌توان از این دید به این سند نگاه کرد ولی نفوذ آنها اصلاً به طور مستقیم نیست؛ تفکر غرب، تفکر کاملاً لیبرالی است و تنها این جهان را در نظر می‌گیرد در حالی که تفکر انقلاب، راهکارهایی را برای زندگی بشر در هر دو جهان ارائه می‌دهد؛ نظام جمهوری و تفکر اسلام، دو دنیا را پوشش می‌دهند در حالی که تفکر غرب می‌خواهد از طریق آموزش اقدام کند و به تفکرات و اهداف انقلابی ضربه بزند. 

منبع من:http://www.farsnews.com


نوشته شده در جمعه 96/4/30ساعت 6:37 عصر توسط fateme ghodrati نظرات ( ) |



کد قالب جدید قالب های پیچک