سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غیرت=عفت

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند:

اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَکُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه ؛

بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.

(بحارالانوار، ج 103، ص 235)

*************************************

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند:

آن لحظه ای که زن در خانه خود می ماند،( و به امور زندگی و تربیت فرزند می پردازد) به خدا نزدیک تر است .

بحار الانوار جلد 43 صفحه 92

*************************************

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء - سلام الله علیها - :

خَیْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ ؛

حضرت فاطمه زهرا - سلام الله علیها - فرمودند:

بهترین چیز برای حفظ شخصیت زن آن است که مردی را نبیند و نیز مورد مشاهده مردان قرار نگیرد.

*************************************

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء - سلام الله علیها - :

إنّی قَدِاسْتَقْبَحْتُ ما یُصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ یُطْرَحُ عَلی الْمَرْئَةِ الثَّوبَ فَیَصِفُها لِمَنْ رَأی، فَلا تَحْمِلینی عَلی سَریر ظاهِر، اُسْتُرینی، سَتَرَکِ اللّهُ مِنَ النّارِ ؛

حضرت فاطمه زهرا - سلام الله علیها - در آخرین روزهای عمر پر برکتشان ضمن وصیّتی به اسماء فرمودند: من بسیار زشت و زننده می دانم که جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه ای روی بدنش تشییع می کنند. و افرادی اندام و حجم بدن او را مشاهده کرده و برای دیگران تعریف می نمایند. مرا بر تختی که اطرافش پوشیده نیست و مانع مشاهده دیگران نباشد قرار مده ـ بلکه مرا با پوشش کامل تشییع کن ـ، خداوند تو را از آتش جهنّم مستور و محفوظ نماید.

تهذیب الأحکام، ج 1، ص 429

*************************************

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء - سلام الله علیها - : ... إنْ لَمْ یَکُنْ یَرانی فَإنّی أراهُ، وَ هُوَ یَشُمُّ الریح ؛

مرد نابینائی وارد منزل شد و حضرت زهراء (علیها السلام)پنهان گشت، وقتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) علّت آن را جویا شد؟ در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابینا مرا نمی بیند، من او را می بینم، دیگر آن که مرد، حسّاس است و بوی زن را استشمام می کند.

بحارالأنوار، ج 43، ص 91، ح 16

*************************************

پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:

إذا استعطرت المرأه فمرّت على القوم لیجدوا ریحها فهی زانیه؛

اگر زنى خود را معطر کند و بر مردمى بگذرد که بوى او را دریابند، زناکار است.

نهج الفصاحه

*************************************

پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:

إذا تطیّبت المرأه لغیر زوجها فإنّما هو نار و شنار؛

وقتى زنى براى کسى جز شوهر خود بوى خوش بکار برد، مایه آتش و عار است.

نهج الفصاحه

*************************************

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:

أربع من أعطیهنّ فقد أعطی خیر الدّنیا و الآخره لسان ذاکر و قلب شاکر و بدن على البلاء صابر و زوجه لا تبغیه خونا فی نفسها و لا ماله؛

چهار چیز است که هر کس از آن بهره دارد از نیکى دو جهان بهره ور است، زبانى که یاد خدا کند و قلبى که سپاس پروردگار گذارد و تنى که بر بلا صبور باشد و زنى که بناموس و مال وى خیانت نکند.

نهج الفصاحه

*************************************

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

أیُّما امرأةٍ استَعطَرَتْ فَمَرَّت‏على قَومٍ لِیَجِدُوا مِن رِیحِها فهی زانِیَةٌ ؛

هر زنى که به خود عطر زند و از کنار عدّه‏اى (مرد نامحرم) بگذرد تا بویش به مشام آنها رسد، زناکار است .

سنن النسائى : 8 / 153 و منتخب میزان الحکمة : 348

*************************************

امام علی(علیه السلام) فرمودند:

صِیانَةُ المَرأةِ أنعَمُ لِحالِها وَ أدوَمُ لِجَمالِها ؛

محفوظ داشتن زن ، به حال او مفیدتر ، و براى زیبایى‏اش پایدارتر است .

غرر الحکم و درر الکلم، حدیث5820

*************************************

امام على (علیه‏السلام ) فرمودند:

کنتُ قاعدا فی البَقیعِ مَع رسولِ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فی یَومِ دَجْنٍ ومَطَرٍ ، إذ مَرَّتِ امْرَأةٌ على حِمارٍ ، فَهَوتْ یدُ الحِمارِ فی وَهْدَةٍ فسَقَطَتِ المَرأةُ ، فأعْرَضَ النّبیُّ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم بوجهِهِ ، قالوا : یا رسولَ اللّه ، إنّها مُتَسَرْوِلَةٌ . قالَ : اللّهُمَّ اغْفِرْ للمُتَسرْوِلاتِ ثلاثا یا أَیُّها النّاسُ ، اتَّخِذوا السَّراویلاتِ فإنَّها مِن أسْتَرِ ثِیابِکُم ، وحَصِّنوا بِها نِساءَکُم إذا خَرَجْنَ .

من و پیامبر در یک روز ابرى و بارانى در بقیع نشسته بودیم که زنى سوار بر الاغ از آن جا گذشت و دست الاغش در گودالى فرو رفت و زن به زمین افتاد . پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم رویش را برگرداند . حاضران عرض کردند : اى رسول خدا ! آن زن شلوار به پا دارد . پیامبر سه بار فرمود : خدایا ! زنان شلوار پوش را بیامرز . اى مردم ! شلوار بپوشید که شلوار پوشاترین جامه‏هاى شماست و زنان خود را در موقعى که بیرون مى‏آیند با شلوار حفظ کنید .

تنبیه الخواطر : 2 / 78 ، منتخب میزان الحکمه : 130

*************************************

قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اذا رأیْتُمُ اللاّتی القَیْنَ عَلی رئوسِهِنَّ مثلَ استَمَةِ البَعْرِ فَاعْلَموهنَّ انَّهُ لا یُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلوةُ.

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمودند: زمانی که دیدید زنانی موهای سر خود را مثل برآمدگی پشت شتر نموده و در میان نامحرمان ظاهر می شوند، به آنها بگوئید که نمازشان قبول نیست.

«کنزالعمال، ج 16، ص 392»

*************************************

قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : مَنْ اطاعَ امْرأَتَهُ اکیَّهُ اللهُ عَلی وجهِهِ فی النّارِ فقال الامام علی - علیه السّلام - : و ما تلک الطاعة؟ قال: یاذن لها فی ... و لبس الثیاب الرقاق.

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمودند: هر کس از زنش اطاعت کند خداوند او را با صورت در آتش خواهد افکند. امام علی - علیه السّلام - عرض کردند: منظور از اطاعت زن چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه به او اجازة رفتن به حمامهای عمومی، عروسی هایی که در آن گناه می شود و مجالس آوازه خوانی بدهد و نیز اجازه دهد تا در میان نامحرمان لباس نازک بپوشد.

«بحارالانوار، ج 74، ص 53»

*************************************

قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ایُّ اِمْرَاَةٍ تطیَّبتْ ثمَّ خَرَجَتْ من بَیتِها فَهِیَ تُلْعَنُ حتّی ترجَعَ الی بیتِها مَتَی ما رَجَعَتْ.

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمودند: هر زنی که خود را خوشبو نماید و از منزل خارج شود تا زمانی که بر می گردد مورد لعنتِ (خدا و ملائکه) قرار می گیرد.

«بحارالانوار، ج 100، ص 247»

*************************************

قال الامام علی - علیه السّلام - : زکاةُ الجمالِ العِفافُ.

امام علی - علیه السّلام - فرمودند: زکات زیبایی، عفت و پاکدامنی است.

«تصنیف غررالحکم، ص 256، ح 5409»

*************************************

قال الامام علی - علیه السّلام - : افضَلُ العبادَةِ العِفافُ.

امام علی - علیه السّلام - فرمودند: عفت و پاکدامنی، برترین عبادات است.

«الکافی، ج 2، ص 79»

*************************************

قال الامام علی - علیه السّلام - : دَخَلْتُ أنا و فاطمَةُ عَلی رسول الله - صلّی الله علیه و آله - ... فقالَ، یا علیُّ، ... رایتُ اِمرَاَةً معلَّقَةً بشَعْرِها یَغْلی دماغُ راسها ... فانّها لا تُغَطّی شَعْرَها من الرّجالِ.

امام علی - علیه السّلام - فرمودند: (روزی) من و فاطمه خدمت رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - رسیدیم، (دیدم که ایشان شدیداً گریه می کنند. عرض کردم: پدر و مادرم فدایت، ای رسول خدا، چه چیزی شما را به گریه انداخته است؟) حضرت فرمودند: ای علی شبی که مرا به آسمانها بردند. زنانی از امت خود را دیدم که در عذاب های بسیار سختی به سر می بردند، به یاد عذاب سخت آنها افتادم و گریه بر من غلبه نمود، زنانی را دیدم که از موهای سر خود آویزان هستند و از آتش جهنم مغز سرشان می جوشید ... پس آنها کسانی هستد که در دنیا موهای سرشان را از مردان نامحرم نمی پوشانند.

«بحار الانوار، ج 8، ص 309»

*************************************

قال الامام علی - علیه السّلام - : قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ... و رایتُ اِمرَاةً تاکُلُ لحمَ جَسَدِها و النّار توقَدُ مِنْ تَحتِها ... فاِنَّها کانَتْ تَزیّنُ بَدَنها للنّاس ... .

امام علی - علیه السّلام - فرمودند: رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمودند: در شب معراج زنانی را دیدم که گوشت بدن خود را می خوردند در حالیکه آتش جهنم از زیر آنها شعله ور بود ... همانا آنها کسانی هستند که خود را برای مردم نامحرم زینت می کنند.

«بحار الانوار، ج 8، ص 309»

*************************************

قال الامام علی - علیه السّلام - : قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ... و رایتُ اِمْراَةً تُقطَعُ لحمُ جَسَدِها مِنْ مُقَدِّمِها و مؤخّرِها بِمَقاریض من نارٍ ... .

امام علی - علیه السّلام - فرمودند: رسول خدا فرمودند: در شب معراج زنانی را دیدم که گوشت بدنشان توسط قیچی های آتشین از جلو و عقب بریده می شد ... پس آنها کسانی هستند که خود را در معرض مردان نامحرم قرار می دهند و با رفتارهای مختلف توجه آنها را جلب نموده و به آنها اظهار تمایل می نمایند.

«بحار الانوار، ج 8، ص 309»

*************************************

قال الامام علی - علیه السّلام - : ثَمَرةُ العِفَّةِ الصّیانَةُ.

امام علی - علیه السّلام - فرمودند: ثمرة عفت و پاکدامنی، محفوظ ماندن از گناه می باشد.

«تصنیف غرر الحکم، ص 256، ح 5423»


نوشته شده در یکشنبه 95/1/29ساعت 3:36 عصر توسط fateme ghodrati نظرات ( ) |



کد قالب جدید قالب های پیچک